Får du oftast det du ber om, eller brukar andra höra det du ber om som krav eller måsten och så gör de motstånd?
Empatisk kommunikation är en kommunikationsmodell som är ett språk ifrån hjärtat och ett förhållningssätt gentemot livet. Istället för att bara reagera och gå till motattack så väljer vi oss att uttrycka vår sårbarhet genom att ärligt berätta vad man känner, behöver och önskar.
I torsdags på Balans i livet på Yogini fick deltagarna testa och öva denna kommunikationsmodell. Nu på torsdag kommer du att få lära dig hur du ska prioritera.
Empatisk kommunikation kallas också giraffspråket eller nonviolent communication. Kommunikationsmodellen skapades på 70-talet och giraffen står som en symbol för detta förhållningssätt. Giraffen är ett djur med ett stort hjärta, han stannar upp och reflekterar, han ser långt, sticker ut halsen och gör sig sårbar. Bakom varje invant beteende och känsla finns ett behov inom oss som inte blir tillfredsställt. Vi kan här öva oss att ha kontakt med kroppen för att känna in och sätta ord på våra känslor och behov.
Empatisk kommunikation kan användas i konflikter men också i alla våra relationer för att kunna få ökad förståelse och få ännu bättre förhållande till andra människor.
- Det finns fyra steg i empatisk kommunikation:
- Vad jag observerar
- Hur jag känner
- Vilka behov jag har
- Mina önskemål konkret och positivt
Det är inte helt lätt men jag kan lära dig!