”Om man springer fortare än ljuset, så svartnar det för ögonen”
sagt av okänd

Skrivet av Karin Grundler år 2006

Duktig flicka

Jag har alltid varit den ”duktiga flickan” med enorma krav på mig själv. Javisst hade jag dålig självkänsla som behövde vägas upp med att vara duktig istället. Jag har endometrios som gör att jag har smärtsamma menstruationer. Läs mer på www.endometriosforeningen.com. För ett antal år sedan testade jag en ny hormonbehandling som endometriosbehandling och den här gången gick det inte så bra. Jag slutade sova, slutade äta och fick panikångest. Jag kände inte igen mig själv. Jag fick förstås sluta med hormonerna och nu kom ju smärtan tillbaka med besked. Jag hade ingen energi kvar och kände både psykisk och fysisk trötthet, allt känns bara hopplöst och depressionen var ett faktum.

Jag tänkte berätta om min väg tillbaka och en väg handlarom energiresurserna vi har.

Smärttrappan

”Via Dolorosa” av Gunilla Brattberg om hur man får en bättre livskvalitet. Gunilla Brattberg, smärtläkare, har startat Värkstaden som innebär psykosocial rehabilitering av människor med långvarig värk och smärta. Läs mer på Värkstaden. Där kan du också få en hel del lästips.

Jag orkade inte med smärtan längre och hamnade i en negativ spiral. Den smärtläkare jag träffade när jag var där nere på botten sa att ”det är ju inte konstigt att du reagerar, det hade ju varit konstigare om du inte hade reagerat på den smärtan du har”. Han berättade också att om man går med en smärta i mer än tre månader så påverkar det hjärnans kemiska balans så att man får en depression. Helt plötsligt så kändes det ju inte konstigt eller pinsamt längre. Jag är ju helt normal! Klart att jag reagerar på dagliga smärtor!

Värkstaden

I värkstaden har jag mött människor i min situation och fått se att det går att lära sig bemästra värken och må bra. Jag hittar hela tiden förhållningssätt till livet som gör livet lättare. Jag har lämnat botten, offerstadiet och bitterheten, jag bearbetar sorgen över det liv jag en gång har haft och håller på att lära mig att hantera omgivningen.

Energibalans

Att gå omkring med smärta tar väldigt mycket energi. Det handlar om att prioritera och ta bort andra saker som också tar energi. Tunga och negativa tankar ger kraftlöshet, glada och optimistiska tankar ger kraft. Det är hela tiden en fråga om balans. Det finns kraftslukande dåtidsfaktorer som t ex gamla oförrätter, ältande, skuld. Det går ju att bearbeta saker som har hänt i livet och försöka försona och förlåta. Jag har inte jobbat så mycket med det utan har mest koncentrerat mig på saker här och nu som jag kan göra någonting åt på en gång. Det går ju inte att förändra vad som har hänt men jag kan ju ändra framtiden. Jag har hittat bra läkare och sedan lämnat läkarvetenskapen till dem. Ja, det går ju inte att göra mycket där så jag koncentrerar mig på det som jag faktiskt kan påverka. I värkstaden höjs självkänslan och jag får kunskap om mig själv och andra. Ingen kommer att kunna förstå – det är lika bra att lägga ner det projektet. Jag tycker att jag har svårt att förstå mig själv och hur ska då andra kunna förstå mig!

Man har en viss energibudget
+
Kärlek Smärta
Skratt Uppgivenhet, oro, stress
Återhämtning Dålig fysisk aktivitet
Vänner Sömnbrist
Mat Näringsbrist
Positivt sinne Dålig ekonomi
Meditation Dåliga relationer
Träning Hat, bitterhet

Prioritering

För att få mer energi så prioriterar jag roliga saker framför de tråkiga. Tyvärr är det ju så att de roliga sakerna också tar energi. Jag orkar ju inte med allt. Här är några saker som jag har gjort för att få mer energi och orka med de roliga sakerna i livet:

  •     Jag har en städerska hemma varje vecka som städar och tvättar.
  •     Jag storhandlar på internet och de kommer hem till mig med varorna.
  •     Jag prioriterar vänner och träning
  •     Jag planerar in mina dagar och bokar också in tid för vila
  •     Jag gör bara en sak i taget, hoppar över ganska mycket faktiskt om jag tänker efter……
  •     Hinner eller orkar jag inte så kan man ju faktiskt be om hjälp
  •     Jag ger tid för mig själv. Avspänningsövningar, vilar, yoga, målar mm
  •     Jag skriver av mig ibland mitt i nätterna om jag känner oro som gör att jag inte kan sova. Det är inget som jag eller någon annan kommer att läsa så det behöver inte vara ordentligt gjort med hela meningar.
  •     Förut när jag mådde sämre så ordinerade jag mig själv 30 minuters ”oro-stund” per dag och det var inte på kvällarna. Timmarna innan jag ska sova är heliga – inga argumentationer eller vilda diskussioner. Jag märker att oro lätt följer med i sängen och påverkar sömnen.
  •     Jag håller på att lära mig att sätta gränser och säga ifrån. Jag har fortfarande stora problem med det i jobbet.
  •     Jag har eliminerat vissa relationer som bara tog kraft. En sådan relation var en kärleksrelation jag hade. Med hjälp av värkstaden kunde jag nu sätta ord på mina känslor och kunde ta beslutet att det bästa för mig är att inte ha någon relation alls med honom, inte ens som vänner. Jag kan nu ta jobbiga beslut för att jag kan argumentera med mig själv varför jag ska göra så och väga plus med minus.
Skrivet av Karin Grundler

 

”När du väl har rest dig upp, så vänd dig inte om
det finns ingen väg tillbaka, varifrån du kom”

sagt av Jonas Gardell

 

Kommentera

%d bloggare gillar detta: