Denna artikel var publicerad på Hälsan på Gotland 26/9-16 skriven av mig.

En av tio har långvarig smärta, är du en av dem?

För 15 år sedan hade jag så svåra smärtor och en utmattningsdepression att försäkringskassan frågade mig om sjukpension. Jag vägrade och bestämde mig för att hitta nya vägar och idag har jag inga smärtor alls. Hur gick det till?

Nu påstår jag inte att alla kan få bort sin smärta helt men alla kan minska sitt lidande. Lidande är våra tankar och känslor om smärtan. Jag har en medicinsk bakgrund och arbetar idag som samtalsterapeut med framför allt människor med stress- och smärtproblematik. Jag har utvecklat en ny smärthanteringskurs som bygger på djupgående förändringar. Kursen pågår ett halvår och inkluderar enskilda samtal. Jag vill här dela med mig några av mina tankar kring smärthantering.

När vi har en smärta under en längre tid är det lätt att känna att vi har tappat kontrollen och känna att det är smärtan som bestämmer över oss. Vi kan ge upp och bli passiva men det finns massor att göra!

Du kan ställa dig frågor såsom;
– Vad behöver du göra för att må bra? Vårt mående påverkar hur ont vi har. Vad har du för behov? Kanske hoppar du över saker för att du vet att du kortsiktigt får mer ont men långsiktigt kommer du må bättre av det? Du kanske behöver hjälp att ändra dina prioriteringar?
– Känns livet meningsfullt? Vad är viktigt för dig? Hur vill du vara som person mot dina närmaste? När du vet vad du vill och mår bra av har du lättare att stå upp för dig själv och dina val. Du kan därmed leva mer medvetet och harmoniskt med högre energi.
– Lyssnar du på kroppen? Kommer en kraftig smärta plötsligt? Då har du troligen tappat kontakten med kroppen. Du är så van att förtränga smärtan att du inte reagerar på lättare smärta. Yoga, mindfulness eller andra stilla övningar kan ge ökad kroppsmedvetenhet. I kontakten med kroppen kommer du ha lättare att känna din magkänsla och därmed kunna ta beslut som är rätt för dig. Kan du stanna i nuet och känna efter?
– Hur ser du på dig själv? Du kan lära dig att tycka om dig själv oavsett om du gör misstag eller inte. Påverkas ditt sätt att se på dig själv om du umgås med olika människor? Hur har din barndom påverkat din syn på dig själv och hur du är som person idag?
– Vad har du för tankar om din smärta? Om du förväntar dig att något ska göra ont så kommer det också att göra det. Både tankar, känslor och förväntningar påverkar hur ont du har. Krigar du mot din smärta eller känner du acceptans?
– Är du beredd att göra en förändring? Hur mycket är du beredd att ändra på för att få mindre smärta? Vem är du om du inte har din smärta? Ibland kan det krävas många små eller stora förändringar för att minska smärtan och ibland behövs hjälp. Kan du be om hjälp?

Till sist bjuder jag på två övningar:
Vid en långvarig smärta påverkas känslor och aktiverar stressystemet. Det är alltså inte så konstigt att du mår dåligt när du har ont! Om du skulle vara helt opåverkad av smärtan hade det varit mer konstigt.
1. Kan du förklara din smärta för någon annan? Din egen berättelse är en förutsättning för rätt diagnos och behandling. Skriv en smärtdagbok där du visar vart du har ont, hur du mår, vilka situationer som du tror påverkar smärtan osv.
2. Tänk vad som tar och ger dig energi. Vad är det du behöver prioritera i ditt liv för att må bra?
Skriv en lista med + (ger energi) och – (tar energi)

www.karingrundler.se
karin@grundler.se

%d bloggare gillar detta: